Vrijdag 1 juli is het zover. Tijdens le Grand Départ in het Deense Kopenhagen strijden bijna 200 renners gedurende 13,2 km voor de eerste gele trui van de Tour de France 2022. Onder andere Filippo Ganna zal tijdens de openingsetappe in zijn allersnelste configuratie ooit van het startpodium rollen. Die configuratie bestaat niet alleen uit een gestroomlijnde helm en een speciale tijdritfiets, maar ook uit een extra aerodynamisch tijdritpak op maat, ontwikkeld door het Belgische Bioracer.
Bioracer, kledingpartner van Team INEOS Grenadiers, werkte de afgelopen maanden in nauw contact samen met de renners, het INEOS Grenadiers performance team en partners. Daar waar veel wielerkledijfabrikanten zich noodgedwongen moeten beperken tot het inboeken van slechts enkele sessies in de windtunnel, heeft Bioracer een eigen windtunnel ter beschikking. Meer dan 300 uren aerodynamicatesten in 2022 leverden de nodige data op om dit supersonische tijdritpak te ontwikkelen.
De windtunneltesten werden uitgevoerd in 3 afzonderlijke sites: Bike Valley (Beringen – België), Polytechnic University (Milaan – Italië) en Nabaflow, een spin-off van de Stavanger University in Noorwegen. De drie testcentra waren unaniem: het tijdritpak is aerodynamischer en sneller dan ooit tevoren.
Het Katana-pak dat Bioracer ontwikkelde voor Tokio 2020 vormt de basis van het geoptimaliseerde tijdritpak. Daarin schitterden zowel Annemiek van Vleuten, Tom Dumoulin, Anna van der Breggen als Wout van Aert op de Olympische Spelen.
In dit lichte pak zijn de aerodynamische eigenschappen van de stof cruciaal. Maar de ondersteuning die het pak de renner biedt, is zo mogelijk nog belangrijker. Een goed tijdritpak dwingt het lichaam namelijk in een compacte houding met naar binnen gebogen schouders om zo het frontale oppervlak zo klein mogelijk te maken. Op die manier kan Ganna zijn aerodynamische houding makkelijker optimaal aanhouden, van start tot finish.
Elk pak is maatwerk, bemeten op het lichaam van de individuele atleet. is dat niet anders. Zijn pak werd volledig aan zijn lichaamsbouw, voorkeuren en racepositie aangepast. Dat betekent in zijn geval een op maat gemaakt pak met een rits vooraan en zonder leg grippers, beide voor zijn persoonlijk comfort.
De naden lassen en tapen in plaats van ze klassiek stikken én ze strategisch plaatsen, vermijdt zelfs de kleinste turbulenties die een negatieve invloed zouden kunnen hebben op zijn aerodynamica. Daarnaast is er gekozen voor een glad stofoppervlak op de rug en mouwen, in tegenstelling tot wat we dikwijls in het peloton zien. De achterliggende reden kan uiteraard niet worden prijsgeven.
In de Tour de France draait het dus om details. Om daar perfect op in te spelen worden de renners drie keer per jaar opgemeten. In augustus is er een intake voor het kledingpakket, voor de jaarwisseling volgt een controle en na de voorjaarsklassiekers meten we om de laatste aanpassingen voor de grote rondes door te voeren. Van aerosok tot racepak: door elke renner jaarlijks zo’n 3,5 uur op te meten, zitten meer dan 140 items uit hun Tour- kledingpakket als gegoten.
De dagen voor de start van de Tour zal een mobiel Bioracer Protolab in Kopenhagen aanwezig zijn. In de mobiele test- en productie-omgeving voeren drie Bioracerspecialisten op vraag van de renners last-minute aanpassingen door voor optimaal comfort zonder performanceverlies. Zo wordt er niets aan het toeval overgelaten.
Als ontwikkelingspartner is Bioracer voor Team INEOS Grenadiers meer dan een traditionele kledingleverancier. Innovatiedrang vormt het kloppende hart van het bedrijf. Jaarlijks ontwerpt de Belgische fabrikant van wielerkledij meer dan 12.000 ontwerpen voor teams en vriendengroepen wereldwijd. Zij kiezen voor kwaliteit getest door profs, met een eigen ontwerp naar keuze.
De continue innovatie van stoffen, pasvormen en technieken zorgen al meer dan 35 jaar voor in totaal meer dan 1.000 medailles op kampioenschappen en Olympische Spelen. Het is dan ook Bioracers missie om elke atleet – prof of recreatief – sneller te maken.